INTERNATIONAL BUSINESS MADE EASY

COOLBLOG

Media: Globally Cool in Friesch Dagblad

Posted on:
March 2, 2017

By:
Herre

Category:
Media

Tags:
Export kansen, Frico Cheese, FriesDagblad, Leeuwarden, Vrijmetselaarsloge, Zaailand

Voorafgaand aan de opening van ons nieuwe kantoor, kwam Simon Talsma van het Friesch Dagblad op bezoek bij Globally Cool. In het artikel van 2 maart 2017 vertelt Joost over de geschiedenis van het bedrijf, onze diensten en onze ambities.

Ondersteuning van het Friese bedrijfsleven

Na uitgebreide ervaring te hebben opgedaan met het ondersteunen van buitenlandse bedrijven, richt Globally Cool zich nu ook op de exportkansen van het Friese bedrijfsleven. De subsidieregeling International Business Fryslân (IBF) Internationaal Ondernemen Fryslân 2016-2020 van de provincie kan daarbij een belangrijke rol spelen. Ook werken we samen met Friese partijen als de hogescholen NHL en Stenden en het WTC.

Versterking van de toeristische sector

Het toerisme is een goed voorbeeld van een sector waarin nog veel winst te behalen is. Onno vertelt over onze succesvolle toerismecampagne in Nepal en ons nieuwe samenwerkingsproject met het European Tourism Futures Institute en Stichting Kulturele Haadstêd 2018 om het Friese toerisme te versterken.

Lees hieronder het volledige artikel!

Onze eerste opdracht was voor Frico Cheese om de landenmanagers te trainen.

Bedrijven helpen met het zoeken naar kansen voor export

Op een zolderkamertje is Globally Cool begonnen met het ondersteunen van de export van Frico-kaas. Intussen zijn de marketeers wereldwijd actief in agro-export en toerisme, en ondersteunen ze het mkb, nu vanuit hartje Leeuwarden.

LEEUWARDEN De bedrijfsstrategie is in de afgelopen jaren bewust aangepast, stelt mede-eigenaar Joost van der Kooij van Globally Cool. “We zijn nog steeds wereldwijd actief om bedrijven in het buitenland te ondersteunen bij hun zoektocht naar exportmogelijkheden. Daarmee zijn we ook begonnen. Inmiddels zetten we onze kennis ook in voor het Friese mkb.”

Globally Cool zet met de opening van de nieuwe vestiging op het Zaailand in Leeuwarden, volgende week, een nieuwe stap in de geschiedenis van het bedrijf. “De provincie heeft in haar coalitieakkoord opgenomen dat er meer geld en aandacht moet zijn voor de verbetering van de export van het Friese bedrijfsleven. Wij zijn daar ook steeds meer mee bezig, naast al ons werk in het buitenland. Vandaar ook dat we gezocht hebben naar een locatie hier in Leeuwarden; dan zijn we beter zichtbaar voor Friese bedrijven.”

De provincie stelde eind vorig jaar subsidie beschikbaar aan mkb-bedrijven om ze te helpen bij de export. Volgens het marketingbedrijf is de regeling laagdrempelig zodat veel bedrijven er gebruik van kunnen maken. In deze subsidieregeling is tot 2020 1,8 miljoen euro beschikbaar voor internationale marktontwikkelingsactiviteiten en marktverkenningsactiviteiten. Subsidies lopen op tot 50 procent van een adviestraject.

“Wij haken daarbij aan met onze ervaringen.”

Binnen de provincie zijn er niet alleen toenemende contacten met het bedrijfsleven. “We werken steeds nauwer samen met de hogescholen NHL en Stenden, onder meer met afstudeerprojecten. Een student onderzoekt nu bijvoorbeeld de mogelijkheden voor de export van de tropische vrucht baobab van Afrika naar Nederland. Tevens is er al samenwerking met het WTC hier in de stad om bedrijven in het buitenland in contact te brengen met Friese ondernemers.”

Start

Van der Kooij richtte het bedrijf in 1999 op met Onno Roukens. Tot voor kort was het bedrijf gevestigd in Drachten. Sinds ruim tien jaar is ook Alfons van Duijvenbode mede-eigenaar van het bedrijf. “Op een zolderkamer zijn we begonnen. Onze eerste opdracht was voor Frico Cheese in Wolvega om de landenmanagers – de verkopers voor bepaalde landen – te trainen. Onderdelen van de training was onder meer om het internet te gebruiken om nieuwe klanten te vinden. Later kwam daar ook een opdracht bij van een andere afdeling van zuivelconcern FrieslandCampina, Friesland Export.”

Niet lang na het begin van het bedrijf kwamen er opdrachten binnen via het ministerie van Buitenlandse Zaken en ook dat van Ontwikkelingssamenwerking. “In alle gevallen gaat het om het helpen van kleine en middelgrote bedrijven met het vinden van nieuwe markten en potentiële afnemers, het in kaart brengen van markttrends, wetgeving, importheffingen en handelsstromen. Ook buitenlandse organisaties weten ons steeds meer te vinden. Dan gaat het bijvoorbeeld om de Verenigde Naties en de Belgische en Zweedse overheid. We zijn nu al actief in veertig landen om bedrijven te helpen bij de export naar Europa.” Intussen werken er bij het bedrijf tien mensen.

Toerisme

Na in de beginperiode vooral opdrachten uit de agrosector te hebben uitgevoerd, komt er bij Globally Cool steeds meer omzet uit andere sectoren als de metaalindustrie en het toerisme.

“Een voorbeeld is een recente campagne waar we aan hebben meegewerkt voor het toerisme naar Nepal”, vertelt Roukens. “In de afgelopen jaren is het land getroffen door aardbevingen en bestaat bij heel veel mensen het beeld dat het land helemaal in puin ligt. Er is echter maar een relatief klein percentage van het land waar de wegen onbegaanbaar zijn. Nepal is van oorsprong een toeristisch land, maar door de onterechte perceptie van een nu verwoest land heeft deze sector grote schade opgelopen. Enkele honderdduizenden mensen zijn hierdoor ontslagen.”

De marketingdeskundigen zetten ook op het gebied van het toerisme hun ervaringen steeds vaker in voor het toerisme in Fryslân. “Ook daar is nog veel te winnen”, weet Roukens. “Met Stenden werken we nu aan een project om het toerisme in de provincie te versterken. Een voorbeeld: als Duitse toeristen nu op zoek zijn naar jachtverhuurders is het maar zeer de vraag of Friese ondernemers bij Google bovenaan staan. Friese bedrijven kunnen nog veel bereiken door online marketing beter in te zetten. Er is nog heel veel potentie.”

Experience in and with emerging markets

Since 1995 Globally Cool has trained and coached thousands of professionals, in over 45 emerging markets. Want to know more about what Globally Cool can do for you? Check out our services and join us!

Our solutions

E-Newsletter

Pin It on Pinterest

Share This